Campagne voeren voor je initiatief
Ga je zelf een initiatief starten? Het platform Ik buurt mee! helpt je om cheques, potentiele donateurs, vrijwilligers en middelen te vinden. Dit doen we op de volgende manieren:
- Alle bewoners uit jouw dorp of gemeente die zich aanmelden op Ikbuurtmee.nl ontvangen een e-mail om je initiatief te steunen.
- De ontwikkelmanagers van de gemeente Rheden kunnen je helpen met het leggen van contacten met mogelijke samenwerkingspartners.
Maar de grootste taak om geld, vrijwilligers en middelen te werven ligt bij jou. Zowel online als offline. Om je op weg te helpen met een campagne voor je initiatief hebben we hieronder een stappenplan voor je opgesteld:
Verzameltips
De gemeente Rheden helpt je een handje met het verzamelen van voldoende budget voor jouw initiatief. Elk woonadres ontvangt namelijk ieder jaar een cheque t.w.v. € 7,50. Deze cheques kan je verzamelen om zo genoeg geld voor jouw initiatief bij elkaar te sparen. Hieronder vind je tips hoe je cheques kunt verzamelen:
- Zoek minstens twee buurtgenoten die jou willen helpen met verzamelen van cheques en het opstellen van een plan. Vraag hen ook twee mensen te zoeken, enzovoorts.
- Ga direct met een aantal buren langs de deuren, zodra de cheque op de mat valt. Je hebt dan de beste kans dat de cheques niet al aan andere initiatieven zijn gegeven of in de prullenbakken zijn verdwenen.
- Laat een kort briefje achter bij mensen die je niet thuis hebt aangetroffen, waarin staat waarvoor je cheques verzamelt, wie je bent en instructies hoe zij hun cheques kunnen doneren.
- Hang een zak of bus bij de brievenbussen aan de binnenzijde van een appartementencomplex. Maak een poster die vertelt waarvoor je cheques verzamelt en wie je bent. Maak een kopie van de cheque en bevestig deze aan de poster, zodat iedereen het herkent.
- Vraag of een vereniging of bedrijf je wil helpen met inzamelen. Bijvoorbeeld een kinderdagverblijf, sportvereniging, café, kerk of buurtwinkel.
- Vraag mensen om hun cheque voor jouw initiatief in te leveren bij een centraal verzamelpunt, bijvoorbeeld een supermarkt of school waar je afspraken hierover mee hebt gemaakt.
- Organiseer je een bijeenkomst? Vraag dan aan de mensen die komen of ze de cheque de volgende keer weer aan jou geven. Vraag of zij dit weer willen doorgeven aan hun buren. Wie weet gaan ze de cheques zelfs voor je inzamelen.
- Roep mensen via sociale media (Facebook, Instagram, Twitter) op om hun cheque aan jouw initiatief te doneren. Kunnen zij dit niet zelf? Vraag dan of zij jou persoonlijk (een foto van) hun activatiecode op hun cheque sturen. Dit werk ook goed via Whatsapp(groepen).
Stappenplan
Maak een planning
Op welke tijdstippen ga je welke acties doen om je initiatief onder de aandacht te brengen bij je buurtgenoten en mogelijk bedrijven en organisaties uit de gemeente Rheden? Denk bijvoorbeeld aan belacties, e-mailen, flyeren, posters ophangen, etc. Probeer de acties goed te verspreiden over de beschikbare tijd die je hebt, zodat je mensen niet “spamt”. Bedenk ook welke acties je doet op het moment dat het lijkt alsof het stil valt en er geen nieuwe donaties, vrijwilligers en middelen binnenkomen. Hou in je planning ook rekening met de verzenddatum van de cheques. Verdeel de taken tussen de aanvragers (initiatiefnemers) en bedenk wie waar goed in is.
Stel een lijst samen met fans en ambassadeurs
Welke buurtgenoten en bedrijven ken je die jouw initiatief mogelijk willen steunen? Die noemen we je fans. Kun je ze e-mailen of benaderen via sociale media? Ga je persoonlijk bij ze langs? Welke mensen uit je netwerk zijn goed om je initiatief onder de aandacht te brengen? Dit noemen we je ambassadeurs. Het liefst zoek je ambassadeurs die een ander netwerk hebben dan jij. Mensen uit netwerk kunnen je best helpen bij de promotie van je initiatief, maar zijn niet geschikt als ambassadeurs. Als je het niet prettig vindt om je buurtgenoten, kennissen en/of vreemden te benaderen om je te helpen of project te steunen met een kleine donatie moet je deze taak aan je mede-initiatiefnemers overlaten.
Bepaal welke organisaties je kunnen helpen
Welke bedrijven en andere organisaties zijn er in de gemeente die jouw initiatief mogelijk willen steunen? Zijn er organisaties die er baat bij hebben dat jij dit initiatief uitvoert? Is er een win-win mogelijk? Misschien wil een organisatie je niet financieel sponsoren, maar wel producten of materiaal beschikbaar stellen. Ook kan een organisatie je helpen bij het onder de aandacht brengen van je initiatief bij haar klanten en leveranciers. Bijvoorbeeld door middel van een affiche bij de ingang. Misschien willen ze zelfs personeel uitlenen!
Heb je een groot, duurder initiatief? Doe dan een navraag bij een groter bedrijf of een organisatie. Veel landelijke bedrijven en organisaties hebben budgetten voor leefbaarheidsinitiatieven. Zorg dat de maatschappelijke waarde van je initiatief goed naar voren komt in de aanvraag! Zo kun je hoge bedragen sneller bij elkaar sparen
Maak een foto, illustratie of neem een promotiefilmpje op
Een goede manier om je initiatief online onder de aandacht te brengen is door een kort promotiefilmpje op te nemen. Beeld zegt meer dan duizend woorden. Uit cijfers van andere crowdfundplatforms blijkt dat initiatieven met een filmpje 20% vaker succesvol gefinancierd worden. Een filmpje kun je eenvoudig opnemen met je smartphone, webcam of foto-/videocamera. Upload je filmpje naar bijvoorbeeld YouTube en vul de link naar je filmpje in op het online aanmeldformulier van je initiatief.
In het filmpje wil je niet alleen vertellen WAT je gaat doen, maar ook waarom JIJ dat gaat doen. Mensen zijn over het algemeen eerder geneigd om je initiatief te steunen als ze weten wat jou drijft om je initiatief uit te voeren en zij zich kunnen vinden in jouw idealen.
Meld je initiatief aan
Klik op de knop ‘Meld een initiatief aan’ in het menu rechts van de website om je initiatief aan te melden. We raden je aan om eerst je initiatief op papier of een tekstverwerking uit te typen en vervolgens te kopiëren naar het invulformulier. Dit voorkomt dat je per ongeluk al je ingevulde informatie kwijtraakt. Na het bevestigen van je aanvraag ontvang je via de e-mail een bevestiging. Binnen twee weken neemt de ontwikkelmanager van de gemeente contact met je op om je aanvraag door te nemen.
Stuur een e-mail
Stuur je fans en ambassadeurs uit de lijst die je hebt opgesteld een e-mail “Ik heb je hulp nodig” waarin je je initiatief presenteert. Let op dat je de e-mailadressen in ‘BCC:’ in plaats van ‘AAN:’ zet bij het versturen van je e-mail in verband met privacy. Leg uit wat www.ikbuurtmee.nl is, dat je geld inzamelt en eventueel op zoek bent naar vrijwilligers en middelen. Vergeet niet te vermelden dat je opnieuw contact op zal nemen om ze op de hoogte te houden van de vorderingen van je campagne. Vermeld daarbij dat je het geen probleem vindt om personen eventueel uit je maillijst te verwijderen.
Stuur een aparte e-mail naar je ambassadeurs. Geef aan wat zij kunnen doen om je te helpen. Bijvoorbeeld hun buurtgenoten mondeling op de hoogte stellen van je initiatief, flyeren of de pagina van je initiatief op www.ikbuurtmee.nl delen via hun sociale media of e-mailcontacten.
Verstuur een persbericht
Heb je een groot initiatief dat bijvoorbeeld interessant is voor het hele dorp waarin je woont? Stel een kort persbericht op en stuur deze naar de lokale media. Vergeet niet tot actie op te roepen, bijvoorbeeld: “Help mij met het inzamelen van € 800,-!” of “Wie helpt mij bij het onderhouden van de plantenbakken?”.
Gebruik sociale media
Via Facebook en Twitter kun je gemakkelijk een grote groep mensen bereiken en je initiatief onder de aandacht brengen. Deel je pagina van je initiatief op Ikbuurtmee.nl en roep op tot actie met korte berichten en foto’s van je initiatief. Tag mensen in bijvoorbeeld je Facebookupdates om ze te bedanken voor hun donatie. Op deze manier zien ook hun vrienden je berichten. Heb je niet veel buurtgenoten op de sociale media of ben je er zelf niet zo handig mee? Vraag dan anderen die dit wel hebben of zijn.
Kijk ook welke bestaande Facebook-pagina’s en Hashtags (#) je kan gebruiken. Misschien wel die van een school, een vereniging of ondernemer?
Blijf zoeken naar manieren om je initiatief te verspreiden
Onderzoek wie of wat je kan helpen met het verspreiden van bijvoorbeeld je persbericht, flyers en posters. Denk aan de scholen, de bakker, de supermarkt, de sportschool, verenigingen, promotiemateriaal op prikborden, in tijdschriftenbakken, flyers bij een bar of koffietentje, etc.
Tips voor je campagne
- Stel haalbare doelen qua geld, vrijwilligers en middelen. Communiceer kort en zakelijk.
- Mensen hebben weinig zin en tijd om te lezen! Een plaatje zegt meer dan duizend woorden.
- Trek de aandacht met bekende gezichten: Wie zijn er bekend in je wijk of buurt? De postbode? Een winkelier? Die wijkagent? Als zij je initiatief promoten komt dit betrouwbaar over en zijn mensen eerder geneigd je initiatief te steunen.
- Maak van donateurs je ambassadeurs: Bedank je donateurs persoonlijk en vraag hen om ook anderen enthousiast te maken om te doneren aan je initiatief.
- Eigen achterban eerst: Zorg dat je 10%-20% van je initiatief gefinancierd wordt door mensen die je kent in de eerste paar dagen dat je initiatief op de site staat. Het is voor veel mensen onaantrekkelijk om te doneren aan een initiatief dat op 0% gefinancierd staat.