Muziek aan Huis+ 2022
Eindverslag Muziek aan Huis + 2022
Op zondag 15 mei 2022 is in Velp en Rozendaal voor de derde keer dit festival georganiseerd. Na de coronaperiode bleek het mogelijk om huiskamers en spelers weer bij elkaar te brengen. Dat werd een groot feest met vele enthousiaste reacties van de deelnemers.
Dit jaar is er een + aan het logo toegevoegd omdat naast de muziek ook andere podiumkunsten een belangrijke rol speelden. Dit maakte het aanbod nog gevarieerder, maar de keuze van de bezoeken misschien moeilijker.
De doelstelling om een vrij toegankelijk festival te organiseren is opnieuw gelukt. Wij kijken terug op een mooi festival met goede resultaten die hieronder verder worden toegelicht.
- Werkgroep Muziek aan Huis +
De werkgroep die dit festival organiseerde bestond uit de volgende personen:
Annemiek Verhoeven, Dalien Prins Visser, Jetty Pohlmann, Sonnia Ramdhani, Lydia Stoffels, Wim Stoffels, Peter Zuidema, Henny Kromhout.
De flyer, poster en krant zijn vormgegeven door Tyco Ferwerda.
De werkgroep is een aantal keren bijeen geweest om het festival voor te bereiden. Belangrijk was dit keer het besluit om het al dan niet daadwerkelijk te laten doorgaan. Alle onzekerheden door de corona pandemie speelden nog volop een rol toen de werkgroep startte. Het was taxeren wat er zou kunnen en of de bevolking van Velp en Rozendaal het weer zou aandurven om huiskamers open te stellen en om weer bij elkaar op bezoek te gaan.
De werkgroep heeft dit keer gebruik kunnen maken van de ‘Ik buurt mee’ waardecheque van de gemeente Rheden. Dit heeft een mooi resultaat opgeleverd en het heeft betrokkenheid bij dit festival zichtbaar gemaakt.
Reactie: Goed georganiseerd, bedankt, was heel erg leuk
[1] De cursieve teksten zijn reacties van huiskamers en uitvoerenden die op de evaluatieformulieren vermeld zijn.
De werkgroep heeft ook dit jaar gefunctioneerd onder de Stichting Cultureel Podium Jansen & de Feyter. Deze stichting voert de boekhouding voor dit festival en is waar nodig de formele aanvrager van subsidies.
- Werving huiskamers en spelers
Het streven was er op gericht om ten minste 30 huiskamers beschikbaar te krijgen voor musici en uitvoerders van het gesproken woord. Met dit doel zijn vele flyers verspreid zonder veel resultaat daarvan te merken. Een aantal huiskamers kwam uit het bestand dat eerder heeft deelgenomen. Verder zijn persoonlijke relaties belangrijk geweest in de werving van de locaties. Het is daarom de vraag of er bij een volgend festival zoveel moeite gestoken moet worden in het verspreiden van flyers.
Er zijn 33 locaties beschikbaar gekomen, waarvan 22 die niet eerder deelnamen.
Ook van de uitvoerenden waren er veel nieuw: 15 muzikanten en 5 gesproken woord.
Reactie: Was een leuke ervaring.
Het werven van muzikanten is vooral verlopen via het mailbestand waarover de werkgroep beschikt. Ook kwamen er enkele spontane aanmeldingen van muzikanten die vanuit hun netwerk op de hoogte kwamen van het festival.
Het werven voor toneel en andere vormen van gesproken woord is doelgericht gedaan door een van de leden van de werkgroep. Met de nodige inspanning is er een leuk aanbod gekomen, dat overigens andere voorbereidingen vraagt dan bij de musici nodig is. Toneeluitvoeringen moeten op locatie geoefend worden en zij ontstaan speciaal voor dit festival, terwijl musici vaak ‘uit voorraad’ een programma kunnen samenstellen.
De wilde kastanje; foto: Marc Pluim
- Publiciteit
Om het festival bekend te maken bij potentiële huiskamers en muzikanten is een wervingsflyer gemaakt die op ruime schaal is verspreid. Zoals reeds gemeld zijn hier niet veel aanwijsbare resultaten mee bereikt.
De website is bijgewerkt waarbij weer gebruik is gemaakt van een goede samenwerking met ICT Maatwerk Arnhem.
Een belangrijk medium was de speciale krant waarin alle locaties en uitvoerenden stonden vermeld. De nummers op een plattegrond verwezen naar een korte beschrijving en foto van degenen die daar zouden optreden. Dit jaar zijn twee QR codes in de krant opgenomen. Eén met de verwijzing naar de website met informatie over de groepen en met luistervoorbeelden. De andere code verwees naar een geactualiseerd up to date overzicht van alle optredens per tijdseenheid, waarmee de bezoekers hun eigen programma konden samenstellen.
- Deelname Festival
Aan het festival namen 33 locaties deel, plus één reserve locatie. De locaties varieerden van grote en kleine huiskamers tot winkelpanden, een boerderij, een kerk en een bijgebouw van kasteel Biljoen. Sommige locaties lagen enigszins excentrisch maar dat leidde niet tot lage bezoekcijfers. De locaties waren duidelijk aangeven en voor de bezoekers blijkbaar goed te vinden.
Er zijn van de locaties veel positieve reacties ontvangen met een stimulans om dit initiatief door te zetten.
Er werden in totaal 2007 bezoeken afgelegd. Dat is iets minder dan in 2019, maar met de bijzondere corona omstandigheden toch een heel mooi aantal. De bezoekers hebben van een zeer divers aanbod kunnen genieten. De deelnamecijfers per locatie liepen zeer uiteen. Het bezoekersaantal werd grotendeels bepaald door de grootte van het optredende ensemble. Daarnaast door de aantrekkingskracht van bepaalde locaties, geclusterde locaties (Beekhhuizenseweg; boerderij en paviljoen). Populaire bands met populaire eigentijdse muziek trokken meer publiek dan klassieke ensembles en toneelvoorstellingen.
De bezoekers werd gevraagd om een vrijwillige bijdrage om de kosten van het festival te dekken. Hiervoor stonden schoenendozen, bekleed met muziekpapier op de locaties. Dit jaar is er een QR code aan toegevoegd omdat veel mensen geen contanten meer bij zich hebben. Die QR code is er op het laatste moment aan toegevoegd en was helaas niet bij iedere locatie aanwezig. Dat zal bij een volgende uitvoering van het festival beter geregeld worden.
Reactie: Geweldig leuk om hieraan als locatie bij te dragen
De opening van het festival werd verzorgd door de burgemeester van de gemeente Rozendaal, mevrouw Ester Weststeijn. Zij refereerde aan het grote belang van onderlinge ontmoeting, dat zo schaars was in de corona periode.
De afsluiting van het festival werd gedaan door de burgemeester van de gemeente Rheden, de heer Carol van Eert. Hij ging in op de gastvrijheid die met dit festival wordt gerealiseerd. Bij 33 huiskamers hing ‘het touwtje’ uit de deur om de bezoekers welkom te heten. Dit onderlinge vertrouwen is een groot goed dat met dit festival wordt waargemaakt.
- Financiering
De werkgroep heeft een financiële bijdrage gekregen van de gemeente Rozendaal en van de Stichting Geërfden van Velp. Deze bijdragen worden zeer op prijs gesteld. Het geeft de werkgroep vooraf enige zekerheid over de dekking van de te maken kosten. De vrijwillige bijdrage blijft een onzekere factor. De opbrengst van € 2.017,30 is een mooi resultaat.
De opbrengst van de ‘Ik buurt mee’ waarde cheques is € 755,-. Hiermee is het beoogde bedrag behaald voor de financiering van de ‘Muziek aan Huis +’ krant.
Met de gezamenlijke opbrengst van de gemeente Rozendaal, de Geërfden, de ‘Ik buurt mee’ waardecheques en de vrijwillige bijdragen is het festival afgesloten met een positief financieel resultaat. De werkgroep beschikt nu over een saldo voor de start van een volgend festival.
- Sponsoring
Verscheidene ondernemers uit Velp hebben bijdragen in natura gegeven. Hierdoor konden de huiskamers voorzien worden van een tas met koffie/thee e.d.
Bij de kennismakingsavond en bij de start- en slotbijeenkomst zijn bijdragen ontvangen van Nieuw Schoonoord, de ‘Elleboog’ en de kerk van Rozendaal .
Deze bijdragen worden zeer op prijs gesteld. Alle sponsoren staan vermeld op de Muziek aan Huis+ krant en op de website van het festival.
Reactie: Volgende keer weer in het voorjaar! doen mee
- Inzet vrijwilligers
Het festival werd in zijn geheel door vrijwilligers gerealiseerd. De voorbereiding was in handen van de werkgroep van vrijwilligers. De huiskamers en spelers gaven hun bijdragen om niet.
Daarnaast werkten diverse anderen mee om dit festival mogelijk te maken: vrijwilligers van de Stichting Cultureel Podium Jansen & de Feijter en vrijwilligers van De Elleboog en Nieuw Schoonoord.
Dit jaar was er voor de vrijwilligers een klein presentje om uiting te geven aan onze dank voor hun inzet. Hartelijk dank iedereen. Wij hopen een volgende keer weer op jullie inzet te mogen rekenen!
Velp, 12 juni 2022
Henny C. Kromhout. voorzitter werkgroep
Toestemming intrekken
Weet u zeker dat u de toestemming dat uw foto’s gebruikt morgen worden voor communicatie over Ik buurt mee! in wilt trekken?
- Initiatief uitgevoerd
- 15 mei 2022
- Organisator
- Peter Zuidema
- Locatie
- Naast de boekhandel op de Emmastraat zijn er nog 32 "huiskamers" in Velp en Rozendaal
- Opgehaald bedrag
- € 755,00
Nieuwsbrief
Houd mij op de hoogte van:
Privacy instellingen
Privacy instellingen
Update privacyverklaring
We hebben onze privacyverklaring geüpdatet.
Als u verder wilt gaan, moet u akkoord gaan met de nieuwe privacyverklaring en een keuze maken uit de volgende opties:
Je bent nu uitgeschreven voor de e-mail:
Per ongeluk uitgeschreven? Jezelf opnieuw inschrijven
Je bent nu ingeschreven voor de e-mail:
Per ongeluk ingeschreven? Jezelf uitschrijven
Account aanmaken
Inloggen
Fijn dat u mee wilt doen aan Ik buurt mee!! Om dit te kunnen doen heeft u een account nodig en moet u ingelogd zijn.
Inloggen
Ik heb nog geen account
Initiatief aanmelden
Om een initiatief aan te melden, moet je eerst inloggen met je account of een account aanmaken.
Inloggen
Ik heb nog geen account
Aanvullende gegevens nodig
Je hebt nog niet alle verplichte persoonsgegevens ingevuld om een initiatief aan te kunnen melden. Wij missen nog jouw adres en/of telefoonnummer.
Je account is aangemaakt!
Je kunt nu inloggen met je e-mailadres en opgegeven wachtwoord.
Je kreeg van ons een e-mail ter bevestiging van het aanmaken van je account.
Heb je geen mail ontvangen? Wellicht is het mailtje dan in de spam/junk map gekomen.
Is dit ook niet het geval? Neem dan even contact met ons op via 026 202 203 4